A4 D&V
مدونة A4 D&V
ديكور

إيه أول خطوة تعملها لو عايز تشطب بيتك أو شركتك

مارس ٢٠٢٢/1 دقائق

تبدأ بإيه؟

الموضوع فيه خطوات كتير و كلها مهمة فهبسطها لك

أي حاجة هتعملها سواء تصميم 3D أو تصميم 2D و تشطيب لازم تبدأ بمعاينة المهندس للمكان

و اللي بيتم في المعاينة هو اللي انت اتفقت مع الشركة عليه يعني ممكن المعاينة تكون

رفع مقاسات المكان بس

أو المهندس يجي يرفع المقاسات و يديك اقتراحات للمكان تخليه عملي أكتر أو شكله أحلي فتاخد منه أفكار

و ممكن يرسملك الشقة و يعمل لك توزيعة الأثاث فيها (أو كذا إختيار لتوزيعه الأثاث عشان تختار الأنسب لك)

بحيث تكون متخيل شكل الأوض و تقسيمتها و أماكن الأثاث اللي زي ما قولنا قبل كده بتأثر في توزيع الكهرباء( عشان أهم حاجة يبقي في فيشة جنب السرير ها)

و ممكن يديك إختيارات علي شكل مود بورد (mood board) عشان تقرب لك شكل الديكورات و الديزاين و الألوان اللي هتتعمل في المكان

و ممكن يرسملك بيتك 3D و في الحالة دي هتقدر تتخيل كل جزء في بيتك و تتأكد إن كل جزء عجبك و مناسب ليك قبل ما يتنفذ

بعد ما تخلص الخطوة دي الصورة هتكون أوضح بالنسبة ليك و تقدر بعدها تتفرج علي الفيديو ده https://www.facebook.com/558029454654683/posts/1371858863271734/

و تعرف خطوات التشطيب بالترتيب

لو عايز تشطب بيتك من غير ما تفكر كتير و تحتار تواصل معنا♥️